Heineken halfjaarcijfers
Vandaag presenteerde Nederlands grootste brouwer de halfjaarcijfers. De omzet is flink gestegen om twee redenen. Ten eerste profiteerde Heineken van de wereldwijde heropeningen na corona. Daarnaast viel de omzet hoger uit, omdat Heineken hogere prijzen hanteerde om de gestegen kosten voor grondstoffen, energie en transport op te vangen.
De brouwer verkocht wereldwijd 7,6% meer bier en de omzet steeg met maar liefst 37%. Vooral in Azië en Noord- en Zuid-Amerika wist Heineken flink te groeien. Uiteindelijk hield Heineken in de eerste zes maanden een nettowinst over van 1,3 miljard euro, een plus van ruim 22 procent ten opzichte van een jaar eerder.
De huidige cijfers van Heineken zijn ook beter dan die in 2019, toen corona nog geen rol speelde in de wereld. Vergeleken met toen verkocht Heineken 0,8 procent meer bier en steeg de omzet met meer dan 14 procent.
Bier wordt nog duurder
Ondanks deze zeer positieve cijfers voor de brouwer is Heineken van plan om de prijzen voor hun bier verder te verhogen. Een voorbeeld van prijsverhogingen is dat Heineken vanaf vandaag de prijzen heeft verhoogd voor de Nederlandse horecaondernemer. En dat bovenop de prijsverhogingen die begin 2022 al werden doorgevoerd. Bier uit het Heineken portfolio wordt gemiddeld 5,8 procent duurder. Het is zeker niet uit te sluiten dat horecaondernemers zullen moeten doorberekenen aan de consument.