Heineken's 'When you drive, Never drink' commercial wint STIVA TV AWARD 2016
21 november 2016 om 14:07
Op 18 november is de STIVA TV Award 2016 toegekend aan de tv commercial ‘When You Drive, Never Drink’ van Heineken.
Voormalig Formule 1 coureur Sir Jackie Stewart speelt de hoofdrol in deze Heineken-reclame.
De commercial, gemaakt door Publicis Milan, is door publiek en vakjury verkozen tot beste en meest verantwoorde alcohol commercial van 2016. Juryvoorzitter Fred van Raaij: "De commercial stak er met kop en schouders bovenuit. Zeer vermakelijk om naar te kijken en een heldere communicatieboodschap dat alcohol drinken en autorijden niet samengaan." John-Paul Schuirink van Heineken Nederland nam vanmiddag de Award in ontvangst tijdens het jaarlijks STIVA symposium. De Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA) wil met de uitreiking van de STIVA TV AWARD 2016 laten zien dat leuke alcoholreclame en bewustmaking voor verantwoorde alcoholconsumptie prima samengaan.
Heineken tweede jaar op rij winnaar
John-Paul Schuirink, Manager Communicatie & Public Affairs Heineken Nederland, ontving de STIVA TV AWARD 2016 uit handen van juryvoorzitter Van Raaij: "We vinden het een ontzettend mooi compliment dat Heineken, voor het tweede jaar op rij, de STIVA TV Award heeft gewonnen. We waren dit jaar met zes commercials genomineerd. Dit onderstreept hoe serieus Heineken verantwoorde alcoholmarketing neemt. We zien hetzelfde beeld bij onze collega’s in de markt. We hebben in Nederland een uitstekend systeem van zelfregulering en bij alle alcoholproducenten staat de verantwoorde marketing van hun producten en merken echt bovenaan de agenda." Vorig jaar won Heinken met de commercial 'The Chase'.
Creatief, origineel maar ook verantwoord
Het publiek en de vakjury verkozen de winnaar van de award gezamenlijk uit negen genomineerde tv commercials. De vakjury bestaat uit Fred van Raaij (Tilburg University), Yvonne Prins (UM Nederland) en Anne de Clercq (film- en televisiemaker). Zij hebben uit alle inzendingen negen tv-commercials genomineerd. Jurylid Anne de Clercq: "Wij letten als juryleden en vakmensen op creativiteit, originaliteit en de uitwerking van het concept, maar ook op hoe verantwoorde alcoholconsumptie in beeld wordt gebracht. Hier stak Heineken met de winnende commercial met kop en schouders bovenuit. Het viel ons op dat de meeste inzendingen hier goed op hebben ingespeeld en dat is een goed teken."
Uitreiking van de award
Lees ook
De nominaties
De vakjury heeft uit alle inzendingen negen commercials geselecteerd en genomineerd. Iedereen van 18 jaar en ouder mocht eenmalig stemmen op hun favoriete alcoholcommercial. De stemmen van de jury en het publiek bepaalden samen de winnaar van de STIVA TV Award 2016. Hieronder nog een keer alle nominaties in willekeurige volgorde op een rij: