Carlsberg komt met een innovatie om het plasticverbruik terug te schroeven. De Deense brouwer gaat het plastic om sixpacks vervangen door recyclebare lijm.
Carlsberg Snap Pack
De nieuwe verpakkingen van Carlsberg worden Snap Packs genoemd. Bij deze sixpacks worden de blikken aan elkaar gelijmd met behulp van baanbrekende technologie. Hierdoor wordt de plastic wrap om het sixpack overbodig, waardoor er minder belasting voor het mileu ontstaat.
Carlsberg is de eerste grote brouwer die op deze manier hun 'environmental footprint' wil verkleinen. Het is de eerste stap in hun 'Together Towards ZERO' duurzaamheidsprogramma, waarin ze onder andere streven naar zero (geen) waterverspilling en een zero carbon footprint.
Deze stap draagt verder bij aan de slogan 'Probably the Best Beer in the World'. Consumenten kunnen genieten van een bier dat hen ook helpt om de impact op het milieu te verminderen.
In 2016 werd er in de VS overigens ook al geëxperimenteerd met een meer milieuvriendelijke sixpack verpakking. Die sixpack verpakkingen waren eetbaar, waardoor ze minder schade aan de oceanen zouden berokkenen.
Lees ook
76 procent minder plastic
De nieuwe multi-packs zullen 76% minder plastic bevatten dan de oude. De technologie zal in eerste instantie worden toegepast op hun vlaggenschip: Carlsberg pils. Hierbij zullen ze de technologie constant analyseren en proberen te verfijnen en verbeteren.
Met de nieuwe Snap Packs verwacht Carlsberg de hoeveelheid plastic afval met 1200 ton per jaar te verminderen. Dit komt neer op 60 miljoen plastic tassen.
Andere Carlsberg innovaties
Naast de nieuwe Snap Packs 55 de volgende innovaties:
- Omschakeling naar Cradle-to-Cradle Certified (TM) zilveren inkt op etiketten van flesjes om de recycleerbaarheid te verhogen.
- Nieuwe coating op hervulbare glazen flessen om hun levensverwachting te verhogen en daardoor de impact op het milieu te verkleinen.
- Nieuwe kroonkurken die zuurstof uit de fles verwijderen waardoor het bier langer vers blijft smaken.