Heineken heeft een belang van 43 procent opgebouwd in de grootste brouwersketen van India, United Breweries.
Heineken bezat al 42,2 procent, maar deze geringe uitbreiding opent uitzichten op meer.
Heineken maakt kans binnen afzienbare termijn de meerderheid te bemachtigen.
Heineken vergroot belang in United Breweries
United Breweries is veruit de grootste brouwerij in India met een marktaandeel van meer dan 50 procent. Zijn merk Kingfisher verkoopt zeven maal zoveel als de grootste concurrent. De omzet van United Breweries is €5,7 miljard, bijna een kwart van die van Heineken.
Lees ook
United Breweries wordt geleid door een van de flamboyantste zakenlieden in India. Deze Vijay Mallya stond tot voor kort hoog op de Forbeslijst van rijkste Indiërs, maar het gaat bergafwaarts met hem.
Aandelen verpand aan banken
Mallya bezit volgens het jaarverslag van United Breweries nog 37,5 procent van de aandelen, maar sommige media zeggen dat hij al flink heeft moeten verkopen en nog maar 32 procent bezit. Daarvan is de helft al verpand aan de banken, dus de kans dat hij die kwijt raakt lijkt reëel.
Heineken is zeker bereid om zijn belang in de Indiase partner uit te breiden. In 2012 had Heineken 37,5 procent van de aandelen, die het in handen kreeg bij de overname van Scottish & Newcastle Breweries in 2008. Sindsdien wordt het belang steeds een beetje opgevoerd.
India is een grote markt, maar de bierconsumptie per hoofd is een van de laagste in de wereld. Dat komt onder meer doordat bier er erg duur is: bijna nergens in de wereld moet een gemiddelde werknemer zo lang werken voor een biertje als in India.