Lowlander stapt volledig over op 'Low & No' bieren
31 december 2024 om 10:11
Lowlander Beers uit Amsterdam zet als eerste Nederlandse biermerk de stap naar een volledig 'Low & No' assortiment. Dat betekent dat hun bieren in de loop van 2025 nog maximaal 3,5% alcohol bevatten.
Bier laag in alcohol
Lowlander gaat zich als eerste en enige biermerk in Nederland volledig focussen op alcoholvrij, alcoholarm en laag alcholische bieren (maximaal 3,5% ABV).
In 2025 worden de hogere alcoholpercentages uitgefaseerd (zowel in de horeca als in de supermarkt) en worden er nieuwe 'No & Low' smaken geïntroduceerd door de Amsterdamse brouwerij.
Onderzoek naar alcoholconsumptie
Lowlander zet deze stap naar 'Low & No' heel bewust, vanwege de groeiende trend van bewuster alcoholgebruik. Daarvoor deed Lowlander uitgebreid onderzoek naar alcoholgebruik in Nederland. Een aantal resultaten:
Een kwart van de Nederlanders geeft aan vaker dan vorig jaar alcoholvrije (0%-0.5%) dranken te bestellen
39 van de 100 Nederlanders kiest bewust om minder alcohol te drinken
Hoe ouder de generatie, hoe frequenter er alcohol wordt gedronken
71% van de Nederlandse bevolking drinkt nog steeds alcohol
No & Low groet verder dankzij de gezondheidstrend
Lowlander bekent kleur: volledige focus op low & no
Lowlander verkoopt al meer non alcoholische bieren dan alcoholische bieren en zal zich vanaf 2025 als eerste en enige Nederlandse biermerk volledig focussen op bieren zonder of met weinig alcohol. Met de introductie van haar nieuwe propositie wil Lowlander de horeca ondersteunen bij het inspelen op deze groeiende vraag. Vanaf maart lanceert het merk 3 nieuwe botanische Low & No bieren en faseren de bieren met een hoger alcoholpercentage geleidelijk uit het assortiment.
Lees ook
Frederik Kampman, founder van Lowlander: “Deze cijfers laten zien dat Nederland op een keerpunt staat in hoe we met alcohol omgaan. We zien een toekomst voor ons waarin geen of minder alcohol drinken normaal is tijdens sociale gelegenheden. Met kwalitatieve bieren gebrouwen met botanicals voor meer smaak, willen we het voor iedereen makkelijker maken door het aanbod te verbreden voor consumenten “low” willen gaan. We helpen horecaondernemers deze kans te grijpen.”
Dry January minder populair dan zomer
Naast de horeca-keuzes van consumenten, dook het onderzoek ook dieper in hoe en wanneer Nederland mindert. Terwijl een derde van ‘de minderaars’ Dry January aanvliegt om het alcoholgebruik eens onder de loep te nemen, valt het op dat dit aandeel in de zomermaanden nog veel hoger is en zelfs 1 op de 2 is.
Daarnaast valt het op dat vrouwen Dry January vaker als manier gebruiken om te minderen (39%) dan mannen (29%). Ook is er, het hele jaar rond, steeds meer sprake van ‘zebra striping’, 17% van de modererende consumenten geeft aan dat ze op een avond tussen alcoholische en non-alcoholische opties switchen.
Gezondheidsredenen belangrijkste motief om te minderen
Gezondheidsredenen zoals "fitter worden" (67%), "meer energie" (61%), en "algemene mentale gezondheid" (61%) zijn de meest genoemde motieven om minder alcohol te drinken. Gen Z en millennials zijn hierin koplopers, met opvallend hoge scores voor "fitter worden" (resp. 75% en 74%) en "meer energie" (65% en 67%).