Inloggen op Mijn Biernet

Geen account? Registreren

Login probleem? Reset je wachtwoord

Delen

Meer dan helft mystery shoppers onder de 18 krijgt alcohol mee

Volgen

Blijf altijd op de hoogte

Meer dan helft mystery shoppers onder de 18 krijgt alcohol mee

15 oktober 2014 om 12:07

Uit onderzoek door Bureau Horeca Bijzondere Wetten (BHBW) met meer dan 500 mystery shoppers blijkt dat het slecht gesteld is met de naleving van de verkoop aan minderjarigen.

3/4 jaar na de invoering van de nieuwe alcoholleeftijd krijgt ruim 50% van de jeugd jonger dan 18 jaar alcohol mee in supermarkten, cafés en slijterijen.

Breezers

Slechte naleving alcoholleeftijd

De naleving van de nieuwe alcoholleeftijd blijft een zorgpunt. Dit blijkt uit de resultaten van een steekproef van meer dan 500 bezoeken aan alcohol verstrekpunten in het hele land. Wat wel vaststaat is dat gemeenten die actief met toezicht en preventie aan de slag zijn het beter doen dan gemeenten die nog niet zo ver zijn.

Daar waar met convenanten gewerkt wordt ligt het nalevingspercentage op bijna 70 procent, voor de overige gemeenten schommelt het nalevingscijfer tussen de 20 en 45 procent. Dit betekent dat nog steeds meer dan helft van de jeugd jonger dan 18 jaar alcohol meekrijgt. De slogan "Geen 18, geen druppel" blijkt dus zeer slecht nageleeft te worden. Zowel door de kinderen als door de verkopers van alcohol.

Lees ook

NIX18

Sinds 1 januari is de minimumleeftijd voor de verkoop en het bezit van alcohol 18 jaar. De overheid is een campagne gestart om ouders en minderjarigen te wijzen op de nieuwe regels. Deze campagne heeft de titel NIX18, Nix is de afspraak.


NIX drinken

Zowel landelijk als lokaal wordt in meer of minder mate aandacht besteed aan de nieuwe norm: beneden de 18 jaar geen alcohol. Het vraagt tijd om deze nieuwe norm ook in praktijk doorgevoerd en geaccepteerd te zien.

Peter Roumen, adviseur van gemeenten op het gebied van de Drank- en Horecawet: "We zien dat de alcoholleeftijd niet overal hetzelfde wordt nageleefd. Het vraagt energie en inzet van alle betrokkenen in de keten. Ouders, jongeren, scholen, verkopers en ook de gemeenten als vergunningverleners en toezichthouders. De jeugd zal altijd inventief blijven, dit betekent dat je als alcoholverstrekker continue alert moet zijn. Er is dus nog wel werk aan de winkel"

Convenant werkt!

Gemeenten die extra aandacht besteden aan voorlichting, toezicht en handhaving kunnen het nalevingsgedrag positief beïnvloeden en ook de verstrekkers bewuster betrekken en hun verantwoordelijkheid teruggeven. Een goed voorbeeld hiervan zijn gemeenten die een convenant hebben gesloten met de alcoholverstrekkers. In deze gemeenten krijgen 7 van de 10 jongeren geen alcohol mee van de alcoholverstrekker.

Cookie instellingen