Nederlandse brouwerijen en Beer Geeks slaan de handen ineen om opnieuw een bier te brouwen voor Stichting ALS. Dit jaar neemt een recordaantal brouwerijen deel aan de mega collab.
Op dit moment is ALS nog een doodvonnis. Maar er kan op termijn een behandelbare ziekte van gemaakt worden. Johnny Cleven - Implosion Brewing
Nu keren de Beer Geeks terug met de inmiddels traditiegetrouwe 'Mega Collab'. Met een recordaantal van 89 Nederlandse brouwerijen die zich verenigen, mag het met recht zo worden genoemd.
Brouwdag editie '24/'25.
15 januari was het zover, 89 brouwerijen kwamen tezamen bij Poesiat & Kater te Amsterdam voor de brouwdag van het 'Beer Geeks Beat ALS bier' van dit jaar. Aan de hand van een stemming op de Facebookpagina Beer Geeks is de stijl bepaald. De keuze van de "Geeks" was een Imperial Stout.
Vervolgens is er met diverse brouwers verder gebrainstromd over de verdere invulling ervan. De uiteindelijke keuze van het brouwersteam viel op een Imperial Sout met rozemarijn en zeezout met een alcoholpercentage van ongeveer 12%. Van het bier is ongeveer 30 hectoliter gebrouwen en het zal rond begin maart klaar zijn. Net als eerdere jaren gaat de opbrengst volledig naar Stichting ALS Nederland.
Lees ook
Tijdens de brouwdag werd de naam van het bier gepresenteerd door Ferry Wijnhoven, oprichter van Beer Geeks. Johnny Cleven van Implosion Brewing kwam tijdens een eerdere brainstormsessie met 'Beyond the Horizon'.
De onderbouwing van de naam is zowel treffend als prachtig: "Op dit moment is ALS nog een doodvonnis. Maar er kan op termijn een behandelbare ziekte van gemaakt worden. Stichting ALS is ontzettend ver in het proces van een medicijn. Dus die horizon lijkt ver weg, komt steeds dichterbij en daarachter hebben we die remedie."
Artwork etiket
Ook werd tijdens de bijeenkomst het kunstwerk onthuld dat gebruikt wordt voor het etiket. Het is speciaal voor de actie gemaakt door Cesar Zuiderwijk, drummer van de Golden Earring. De band stopte destijds doordat George Kooymans (oprichter en gitarist Golden Earring) de diagnose ALS kreeg.
Beer Geeks op Facebook
Het idee voor de actie Beer Geeks Beat ALS is ontstaan toen de Facebookgroep in 2018 vijf jaar bestond. Op hetzelfde moment behaalde de pagina 10.000 leden. Om dit te vieren moest er iets speciaals gebeuren.
De Beer Geeks kwamen met het idee om samen met zoveel mogelijk Nederlandse brouwerijen een speciaalbier te brouwen. De opbrengst van de verkoop zou naar een goed doel gaan. Het goede doel werd Stichting ALS Nederland. De aanleiding voor de keuze van dit doel was het overlijden van Oscar Wagner aan ALS, lid van de Beer Geek-community vanaf dag één.