Moeilijke omstandigheden
"We opereren nog steeds onder moeilijke marktomstandigheden" zegt topman Jean-François van Boxmeer. "Hoewel de volumetrends in juli een verbetering te zien gaven dankzij het warme zomerweer in Europa, staan de consumentenbestedingen in verschillende van onze belangrijke markten door de economische omstandigheden nog steeds onder druk." Het eerste kwartaal van Heineken was ook al niet goed en het tweede kwartaal heeft dit niet kunnen veranderen.
Het mooie zomerweer in de maand juli gaf wel een verbetering te zien van de bierverkoop, maar vallen dus buiten het bestek van deze halfjaarcijfers. De bierverkoop van Heineken in juli en ook de mooie zomermaand augustus zal de cijfers van het tweede halfjaar wel positief beïnvloeden.
Hogere omzet, Europa daalt
De hogere omzet was vooral dankzij de overname van Asia Pacific Breweries, dat onder andere Tiger Beer brouwt. Zonder overname en valutaomrekeningen daalde de omzet met een procent. Met name in de opkomende markten wist Heineken nog wel te groeien. De operationele winst steeg hier met zeven procent. In West-Europa daalde de afzetmarkt met acht procent.
Heineken focust vooral op groeimarkten en profiteerde onder meer van het vorig jaar voor 3,5 miljard euro overgenomen Asian Pacific Breweries. De Aziatische brouwer van onder meer Tiger Beer kende een omzetgroei van 10 procent en een bruto winstgroei van 20 procent.
Heineken verwacht voor de rest van het jaar dat de economische onzekerheid voortduurt en dat het zwakke consumentenvertrouwen in veel belangrijke markten aanhoudt.
Aandeel Heineken
Het aandeel Heineken op de Amsterdamse Beurs daalde op het nieuws met 3,4 procent naar €53,63 euro en was de hardste daler van alle fondsen.