Bijzondere bierbrouwerij
United Dutch Breweries (UDB) is een bijzonder fenomeen in de bierwereld. Het bedrijf beschikt over eeuwenoude biermerken, waaronder het 344 jaar oude biermerk Oranjeboom. Ze exploiteren zelf geen brouwerijen meer, maar besteden de productie uit aan Europese collega's die met overcapaciteit kampen. De afzet vindt plaats naar ruim honderd landen, groeicijfers worden met name geboekt in opkomende markten in Afrika en Azië.
Slimme verkoopstrategie
Met deze verkoopstrategie heeft UDB goede resultaten behaald in de afgelopen jaren. Zo is de omzet in de afgelopen vier jaar gestegen met 30% tot €77 miljoen. "Bier is een aansprekend product waar UDB in nichemarkten nog een sterke groei kan boeken", zo motiveert Floris van Oranje, directeur van de Nederlandse tak van Gimv, de overname. De precieze waarde van de deal blijft geheim. Wel laat topman Van Oranje doorschemeren dat een groot deel van de koopsom met eigen vermogen wordt afgedekt.
Geografische spreiding geeft minder risico
Dat de bierverkoop niet altijd over rozen gaat, heeft UDB vorig jaar ondervonden in Afrika. De bierverkoop bleef daar achter bij de prognoses als gevolg van de ebola-epidemie en de devaluatie van de Ghanese munt. Daar tegenover stond een sterke groei in China. "Juist die geografische spreiding van verkoopkanalen maakt ons minder kwetsbaar," verklaart Stijn Deelen, ceo van UDB.