Op 1 januari 2013 is de accijns op bier met 10% verhoogd. Met de BTW verhoging vorig jaar is een krat bier ongeveer een halve euro duurder geworden. De supermarkten hebben de accijns en btw aanpassing aangegrepen om de prijs van bier extra te verhogen. De twee grote bierbrouwerijen uit Limburg, Alfa en Gulpener, hebben nu steeds meer last van bier toerisme.
Bier toerisme
Bij bier toerisme gaan consumenten even de grens over om daar hun bier inkopen te doen. Bij de Nederlandse grens tegen Duitsland aan hebben supermarkten het meeste last van bier toerisme. Maar niet alleen bier, ook sterke drank, benzine en cosmetica producten worden massaal in Duitsland gekocht.
Gulpener heeft veel last van de verhoging van de accijns op bier in Nederland. Het ging de afgelopen jaren goed met de brouwerij, maar momenteel lopen de omzetten terug. De vooral regionaal werkende brouwerij ziet veel omzet weglekken naar Duitsland en België waar bier stukken goedkoper is.
"De verhoogde bieraccijns bezorgt ons kopzorgen", zegt directeur John Halmans. "Het is voor consumenten zeer de moeite waard om in het buitenland wijn en bier in te kopen. Onze omzetten staan daardoor sterk onder druk. Het tast het ondernemersklimaat aan."
Bij de Alfa brouwerij uit het Limburgse Schinnen is het niet anders, aldus van den Berg van de Alfa Brouwerij:
"Wij zien dat steeds meer van onze klanten naar Duitsland gaan om bier in te slaan. Maar ook sterke drank koop je in Duitsland gewoon in de supermarkt en scheelt per fles een paar euro. De accijns op bier in Duitsland is zo'n 4 keer lager dan in Nederland. Het is voor ons als lokale brouwerij in Limburg moeilijk om hier tegen op te boksen. Vanaf de meeste plaatsen in Limburg is met maar een tiental kilometer naar Duitsland.
De recessie speelt ook een grote rol. Juist in deze tijd let de consument extra op zijn centen en is op zoek naar goedkoop bier."
Alfa bier in Duitsland: goedkoper
Sinds 1 april 2013 is Alfa pils ook te koop in de Duitse supermarkt keten Rewe. Hetzelfde bier, in hetzelfde krat, alleen met een Duits etiket en zo'n anderhalve euro goedkoper.
De Nederlandse staat ontvangt over deze Alfa kratten geen accijns en BTW. En ook het bedrijfsleven in Nederland mist hierdoor omzet. Brengt de accijnsverhoging wel meer geld in het laatje van de overheid?
Stopbierbelasting.nl
De Nederlandse Brouwers die de grote brouwerijen in Nederland vertegenwoordigd is een offensief gestart tegen de hoge belasting op bier. Met de website www.stopbierbelasting.nl en een korte informatieve film hopen de brouwers duidelijkheid te geven over de hoge accijnzen in Nederland.
Iedereen die het eens is met de campagne Stop Bierbelasting! kan dat via een online poll op de website aangeven. De brouwers hopen hiermee op zoveel mogelijk steun voor hun campagne om zo de geplande bieraccijnsverhoging van januari 2014 te voorkomen.
Stem dus ook even op www.stopbierbelasting.nl!