Inloggen op Mijn Biernet

Geen account? Registreren

Login probleem? Reset je wachtwoord

Delen

Royal Swinkels realiseerde in 2024 duurzame groei

Volgen

Blijf altijd op de hoogte

Royal Swinkels realiseerde in 2024 duurzame groei en gezonde winst

24 april 2025 om 11:26

Royal Swinkels, het moederbedrijf van onder andere Bavaria, heeft in 2024 een duurzame groei en een gezonde winst laten zien in een uitdagende markt.

Royal Swinkels gebouwen van bovenaf
Bieren van Swinkels Family Brewers
Royal Swinkels brouwerij in Lieshout aan het water

Royal Swinkels in 2024

Royal Swinkels heeft in 2024, ondanks uitdagende omstandigheden, een omzet van ruim 1,1 miljard euro (1.113,5 miljoen euro) gerealiseerd, met een EBITDA van 127,2 miljoen euro. Dit blijkt uit de vandaag gepubliceerde jaarcijfers. Ook in 2024 bleef Royal Swinkels investeren in duurzame groei, wat resulteerde in een stijging van haar circulariteitsscore naar 64%, 3 procentpunt hoger dan in 2023. Het familiebedrijf zette belangrijke stappen in CO2-reductie, circulaire productie en duurzame inkoop.

Bij Royal Swinkels denken we niet alleen aan vandaag, maar vooral aan morgen.
Peer Swinkels - CEO van Royal Swinkels

Gezonde winstgevendheid in uitdagend jaar

De uitdagende marktomstandigheden, geopolitieke ontwikkelingen, devaluatie van de Ethiopische munt en slechte weersomstandigheden in West-Europa, maakten 2024 een uitdagend jaar voor Royal Swinkels. Door zorgvuldig kostenbeheer en strategische investeringen bleef het bedrijf financieel gezond en bouwde het verder aan een duurzame toekomst. Naast een omzet van 1.113,5 miljoen euro (ten opzichte van 1.128,2 miljoen euro in 2023) en een EBITDA van 127,2 miljoen euro (127,1 miljoen euro in 2023), bleef circulair ondernemen een hoge prioriteit. Daarnaast heeft Royal Swinkels eind 2024 Global Beer Georgia en Georgia Distribution and Logistics overgenomen om haar duurzame groeistrategie te versterken.

Bij Royal Swinkels denken we niet alleen aan vandaag, maar vooral aan morgen. Als familiebedrijf bouwen we met een langetermijnvisie aan een duurzamere wereld. We kijken terug op een jaar waarin we opnieuw vooruitgang hebben geboekt en dit hebben we samen gedaan, zoals altijd,” aldus Peer Swinkels, CEO van Royal Swinkels.

"Onze kracht zit in diversificatie - van ons productaanbod en investeringen tot onze wereldwijde aanwezigheid. Royal Swinkels produceert en verkoopt een breed scala aan alcoholische en non-alcoholische dranken voor consumenten wereldwijd, levert diverse mouten aan brouwers en whiskyproducenten, en investeert in vastgoed. Door actief te blijven innoveren, strategisch te investeren en nieuwe markten te betreden, bouwen we aan een toekomstbestendige onderneming. Een mooi voorbeeld hiervan is de overname van Global Beer Georgia en Georgia Distribution and Logistics. Met meerdere productielocaties in Europa en daarbuiten beperken we onze afhankelijkheid van één locatie en vergroten we onze wendbaarheid in een steeds veranderende wereld."

Toewijding aan circulariteit

Royal Swinkels is al jaren koploper in circulair ondernemen en zet zich in om grondstoffen en energie zo efficiënt mogelijk te benutten. De Swinkels Circularity Index (SCI) steeg in 2024 naar 64%, een belangrijk resultaat in de circulaire ambitie van Royal Swinkels.

Lees ook

Een grote mijlpaal in 2024 was de opening van de volledig verbouwde mouterij in Eemshaven, dat ‘s werelds eerste emissievrije mouterij is geworden. Deze innovatie markeert een nieuwe standaard in de mouterij- en brouwerijsector en onderstreept Royal Swinkels’ toewijding aan duurzame productie, CO2-reductie en milieuvriendelijke technologieën.

Royal Swinkels Mouterij Eemshaven

Enkele andere belangrijke resultaten in 2024 op het gebied van circulariteit:

  • Ondanks de impact van extreme weersomstandigheden op de oogst, werd bijna 80% van de gewassen duurzaam ingekocht.
  • Alle gebruikte verpakkingen zijn nu 100% recyclebaar en bestaan voor ongeveer 80% uit gerecycled of hernieuwbaar materiaal.
  • Royal Swinkels heeft haar CO2-uitstoot op transport verder verminderd door het gebruik van elektrisch wegvervoer uit te breiden en meer biodiesel (HVO) in te zetten.

Duurzame groei en marktexpansie

Royal Swinkels blijft groeien en innoveren op verschillende niveaus. Haar groeimerken, waaronder Bavaria 0.0, Cornet en La Trappe, hebben het afgelopen jaar goed gepresteerd en sterke resultaten neergezet. Er zijn verschillende proposities geïntroduceerd, zoals 8.6 Cherry, het tweede 0.0 Trappistenbier La Trappe Epos en de herpositionering van Bavaria Smalt in het Midden-Oosten en Afrika.

Erkenning voor duurzame impact

De veerkracht en focus op duurzaamheid van Royal Swinkels werd in 2024 meermaals bekroond. Zo werd het familiebedrijf voor het tweede jaar op rij uitgeroepen tot Sustainable Brewery of the Year en ontving het de prestigieuze EY Family Business Legacy Award. Beide prijzen benadrukken de toewijding aan een duurzame bedrijfsvoering en de impact van Royal Swinkels binnen de sector.

Duurzaamheid en inspiratie in een nieuw jasje
Royal Swinkels brengt dit jaar een nieuw online jaarverslag uit, waarin de nadruk ligt op duurzaamheid en inspirerende projectverhalen. Hierin wordt meer verteld over de circulaire ambities van het familiebedrijf en worden verhalen gedeeld die laten zien hoe het bedrijf bijdraagt aan een betere wereld.

Lees voor meer informatie het online jaarverslag 2024 van Royal Swinkels.

Cookie instellingen