Vrouwen hebben ander smaakpalet
"Vrouwen hebben een complexer palet van smaken", legt Sue Clark, de hoogste baas van bierconcern SABMiller in Europa uit. "Het is ingewikkelder, subtieler. Ze willen niet zo bitter, niet zulke grote bubbels en drinken minder snel. Het is meer nippen dan drinken. En die glazen, die kunnen wel wat kleiner."
Vrouwen nieuwe doelgroep
Er zijn steeds minder traditionele bierklanten. Met de krimp van de bevolking in Europa slinkt ook het cohort mannen van 18 tot 35 jaar, vanouds de grootverbruikers. Daardoor richten brouwers de blik op vrouwen, die maar een vijfde van alle bier wereldwijd consumeren.
Verleiden met nieuwe varianten
"De uitdaging is om vrouwen bij meer verschillende gelegenheden bier te laten drinken", zegt Tom Verhaegen, nu directeur van Grolsch en straks commercieel directeur van de Europese tak van SABMiller. "Als ik overdrijf, was bier de afgelopen vijftig jaar voor mannen die na het werk een biertje dronken. Nu bedienen we meer een mix van vrouwen en mannen op verschillende gebruiksmomenten."
Volgens hem denken mensen bij bier voor vrouwen veel te snel aan zoet. "Dat is onzin. Herfstbok van Grolsch is bijvoorbeeld niet superzoet, maar bijna de helft van de klanten is vrouw." Dit geldt ook voor Grolsch Weizen, Pale Ale of voor het Italiaanse Peroni, dat volgens Verhaegen een andere balans van zoet en bitterheid heeft.
Minder mannenhumor in reclame
De veranderingen bij SABMiller maken ook nieuwe marketingtactieken nodig. Bierreclames zitten vaak boordevol mannenhumor en is soms ronduit denigrerend voor vrouwen. Ook de verpakkingen en het glaswerk worden aangepast. Clark: "In Groot-Brittannië wordt Peroni al verkocht in een soort wijnfles, maar er zijn ook kleinere Peroni-flesjes van 250 milliliter."