HOPT.nl roept iedereen op om zijn snor en baard af te scheren in het kader van bierverspilling.
Voor elke afgeschoren baard of snor voegt de webshop een flesje Goose Island IPA en een Goose Island glas toe aan de winkelmand als tegenprestatie.
De campagne heet 'Shavings for Savings' en was al een groot succes in Frankrijk. De bier webshop HOPT.nl wil de aandacht vestigen op de steeds maar groeiende markt van craftbieren. Nederland staat wereldwijd op de achtste plaats. De consumptie van speciaalbier nam in 2016 toe van 985.000 naar 1,1 miljoen hectoliter. Een groei van 12 procent.
De verspilling van het bier
Onderzoek in Groot-Brittannië heeft namelijk uitgewezen dat daar jaarlijks ruim 90.000 liter bier (162.000 pints) verspild wordt door gezichtsbeharing. Bij testen op menselijke proefpersonen bleek dat snorren en baarden 20 procent van hun eigen gewicht kunnen absorberen. Zo blijft bij elke slok bier 0,56 milliliter hangen in het haar. De gemiddelde Brit drinkt 102 liter bier per jaar, de gemiddelde Nederlander drinkt ‘slechts’ 83 liter, maar dat betekent nog steeds dat er tienduizenden liters bier per jaar verspild worden door gezichtsbeharing.
Daarom roept HOPT.nl iedereen op zijn snor of baard af te scheren. Dat terwijl veel brouwers maar ook liefhebbers van craft bieren juist hipsters zijn die baarden en snorren dragen.
Lees ook
Bier als tegenprestatie
Tijdens de actie kunnen mensen op de website van Hopt.nl een foto uploaden van voor en na het scheren. Voor elke afgeschoren baard of snor voegt de webshop een flesje Goose Island IPA plus een gelimiteerd aantal Goose Island glazen toe aan de winkelmand als tegenprestatie. Mensen zonder gezichtsbeharing kunnen toch meedoen door een foto van hun ‘kale’ gezicht in te sturen en te laten weten dat ze de actie tegen bierverspilling steunen.