Inloggen op Mijn Biernet

Geen account? Registreren

Login probleem? Reset je wachtwoord

Delen

Spectaculaire omzetstijging speciaalbier

Volgen

Blijf altijd op de hoogte

Spectaculaire omzetstijging speciaalbier

15 november 2016 om 16:30

Speciaalbieren maken een enorme opmars in de Nederlandse supermarkten.

In de eerste 41 weken van dit jaar is de omzet al €18 miljoen hoger dan de omzet van vorig jaar in dezelfde periode. 

Spectaculaire omzetstijging speciaalbier

Met een omzetgroei van 18 procent zijn de speciaal biertjes razend populair in Nederland. Volgens Sjanny van Beekveld, business insights director bij IRI is er een soort biercultuur ontstaan. Deze cultuur doet erg denken aan wat er met de wijnen gaande is.

Groei speciaalbier 

De groei van de speciale biertjes gaat gepaard met een sterke toename van het aantal items in de winkel. Dit zorgt ervoor dat de doorstroming van de producten onder druk komt te staan en dat de schap complexiteit toeneemt. Een aantal retailers heeft ook aangegeven meer ruimte vrij te maken voor kleinere spelers in de bier markt.  Spectaculaire omzetstijging speciaalbier

Eerder dit jaar is een onderzoek gepubliceerd met de naam Nationaal Bier onderzoek. De cijfers van IRI komen volledig overeen met dit onderzoek waarin stond dat 30 procent van de bierdrinkers maandelijks speciaal bier drinkt. 

Lees ook

Nationaal Bieronderzoek

De cijfers van IRI komen over met die van het Nationaal Bieronderzoek. Uit het onderzoek bleek dat er steeds meer gevarieerd wordt met speciaalbier. Vier op de vijf bierdrinkers opent wel eens een speciaalbier. Daarbij kiest men het liefst voor witbier (36%) op de voet gevolgd door herfstbok (29%), tripel (29%) en dubbel (beiden 28%).

Spectaculaire omzetstijging speciaalbier De belangrijkste reden om speciaalbier te bestellen is voor 67% procent van de bierdrinkers de smaak, maar ook de afwisseling (36%), omdat het bij het moment past (31%) en het seizoen (28%) spelen een rol. 

Bron: Distrifood

Cookie instellingen