Heineken start met de nieuwe cidermerken Strongbow Gold en Jillz een nieuwe drankencategorie in de supermarkten. Cider is bedoeld voor mannen en vrouwen die niet of nauwelijks bier drinken. De brouwer ziet een potentieel van zes miljoen consumenten. Onderzoek van Heineken wees uit dat 75 procent van de vrouwen en 38 procent van de mannen geen of weinig bier drinkt. Dit terwijl de alcoholconsumptie in de leeftijd 18 tot en met 35 jaar met 7 procent is gestegen.
‘We horen van vrouwen dat ze in de kroeg niet weten wat ze moeten drinken, omdat ze niet van bier houden en twijfelen aan de kwaliteit van de wijn’, zegt Pascal van Ham, bij Heineken verantwoordelijk de marketing rond de nieuwe merken Jillz en Strongbow Gold. ‘Sommigen balen echt dat ze bier niet lekker vinden. Want het is een makkelijk drankje. Cider is een natuurlijk product met alle positieve dingen van bier: verfrissend en dorstlessend. Bovendien is het minder zoet, bevat het minder calorieën en is het voordeliger dan bijvoorbeeld een mixdrankje.’
In het nieuwe ciderschap van Heineken mikt het merk Strongbow Gold op mannen. Het fruitiger Jillz is speciaal gemaakt voor vrouwen. Voor een 4-pack van beide merken is de adviesprijs €4,59. Heineken hoopt met cider de biercategorie te verruimen, onder meer door het creëren van nieuwe gebruiksmomenten. Cider zal ook concurreren met mixdrankjes en wijn, is de verwachting. In de supermarkten zijn ook shoppende vrouwen een belangrijke doelgroep. Van Ham: ‘44 Procent van de bierkopers in de supermarkt is vrouw. Meestal is dat voor hun partner. Met Jillz geven we ze een reden om ook voor hun zelf naar het bierschap te lopen.’