Het bier Tynt Meadow van de Mount Saint Bernard Abbey in Engeland is afgelopen maandag officieel erkend als trappistenbier. Het bier kreeg het label Authentic Trappist Product.
Het label 'authentic trappist product' wordt voor een periode van vijf jaar uitgereikt. Ook Zundert 10, het tweede bier van de Nederlandse trappistenbrouwerij de Kievit en Scala Coeli, tevens het tweede merk van de Italiaanse trappistenorde van Tre Fontane (Rome), verwierven maandag dat label.
Lees ook
Tynt Meadow is een donker bier met een alcoholgehalte van 7,4 procent. In het aroma van het trappistenbier vind je chocolade, zoethout en fruit, met een pepersmaak en vijgen.
Om als ‘authentieke trappist’ erkend te worden gelden strikte criteria. Zo moet het bier binnen de muren van het klooster of de abdij worden gebrouwen, moet het brouwproces onder toezicht van de monniken gebeuren en moet de opbrengst worden gebruikt om te voldoen aan de behoeften van de kloostergemeenschap of worden gedoneerd aan een goed doel.
Interessant biernieuws? Deel het nu!
1 reactie
Wilco van Genechten (gast) op 06-11-2019 om 17:16:09
Misschien een late reactie maar ik kom dit tegen via een bier-van-de-maand reclame van de Mitra. Het is mogelijk dat ik het gemist heb want het aantal "bierkenners" stijgt in Nederland nog harder dan het aantal etiketbieren. Maar waarom schrijft er nooit iemand iets over de verregaande commercialisering van de biermarkt. Een klein, onvolledig lijstje:1) Etiketbieren - het verscheidene malen uitbrengen van een bier maar elke keer onder een andere naam.2) Het opkopen van een naam of een oude ruïne om een abdijbier of kloosterbier te maken.3) De haast waarmee iedereen achter elkaar aanholt om ook een alcoholvrij, een IPA, een Session IPA/Ale, een barrel aged bier uit te brengen zonder maar een spoor van originaliteit.4) De belachelijk gewoonte om alles zo ambachtelijk mogelijk te laten lijken5) De reden dat dit alles gebeurt is dat het aantal "bierkenners", die meer bezig zijn met het aantal check-ins op Untappd en de badges die ze op Social Media kunnen delen, die zich afvragen waar bovenstaande ellende vandaan komt elke dag afneemt. Maar dit alles wordt nog het duidelijkst benadrukt door de manier waarop de laatste authentieke bieren, de Trappisten, nu volledig hun goede naam kwijt zijn geraakt. Dit komt doordat het label Trappist nu gewoon gekocht kan worden en er net zo lang gesjoemeld wordt tot een hoopje stenen in Amerika of een loslopende pater in Italië nu al genoeg zijn om ook in één keer een echt Trappistenbier kunnen brouwen. Dit doet op een dusdanige manier afbreuk aan één van de laatste authentieke bieren ter wereld dat ik nooit meer het idee zal hebben dat ik een echte Trappist aan het drinken ben.Eerder een bier van een willekeurige brouwerij wat ik, net als toen het nog wel echt Trappist was, soms wel en soms niet lekker vindt. Ik stel dan ook voor dat we, net als bij alle kloosterbieren en alle abdijbieren, alle trappistenbieren ook weer daarmee gelijk stellen. Dus niet meer authentiek, niet meer met een apart label en vooral niet meer met een hoofdletter.Nu ik mijn frustratie hierover weer heb kunnen uiten ga ik een biertje pakken.Een trappist!Proost,een bierliefhebber (geen kenner)