Amsterdamse Volkschampagne
Het eindejaarsbier Amsterdamse Volkschampagne dat werd bedacht om de tegenspoed te omarmen is nu zelf slachtoffer geworden van de onoverkomelijke tegenspoed. WINK en Brouwerij Homeland lanceerden begin december een eindejaarsbier onder de naam ‘Volkschampagne’.
Met dit bier wilden zij alle collega’s in de evenementenindustrie en horeca een hart onder de riem steken en met iedereen die niets te vieren heeft gehad ‘Troosten’ op 2020. Niet om het verdriet weg te drinken, maar juist om een bijzonder nationaal moment te creëren aan het eind van een jaar vol tegenspoed. Troosten op falen en opstaan.
Bijzonder bier
Het bijzondere bier is gebrouwen met treurwilgbast, een ingrediënt wat al sinds jaar en dag wordt gebruikt om fysieke en zielenpijn te verzachten. Het bier was exclusief te verkrijgen via Volkschampagne ambassadeurs en leek op een succes af te stevenen.
Het was nooit de bedoeling om de draak te steken met de goede reputatie van Champagne, Volkschampagne was slechts een knipoog om gezamenlijk de tegenspoed te omarmen.
Producentenvereniging van Champagne
Producentenvereniging Comité interprofessionnel du vin de Champagne kan bij deze actie geen oog dichtknijpen. Hoe sympathiek het idee ook bedoeld is, het is inbreuk op de oorsprongsbenaming Champagne en diens reputatie. Champagne is een beschermde merknaam en de vereniging voert al jaren juridische acties om de naam beschermd te laten blijven.
Zo lukte het de vereniging ook al in 2010 de naam Champagne te verbieden op de jubileumeditie van het shampoomerk Andrélon. Volgens Europese regels mag de naam Champagne alleen gebruikt worden voor producten uit de Champagnestreek die aan zeer strenge productie- en kwaliteitseisen moeten voldoen.