De sluiting van de horeca komt hard aan bij ondernemers. Er is daarom een landelijk initiatief opgezet om de Nederlandse horeca in deze uitdagende tijden een helpende hand te bieden.
Steun de horeca
Op www.steundehoreca.nl kunnen alle Nederlanders hun favoriete café en restaurant steunen door waardecheques aan te schaffen die na afloop van dit virustijdperk kunnen worden verzilverd.
“Het principe is heel eenvoudig”, zegt initiatiefnemer Jeroen Smits, die zelf veel vrienden heeft die in de horeca actief zijn. “Als consument kun je een waardecheque bij je favoriete kroeg of eetgelegenheid afnemen. Er zijn bijvoorbeeld cheques van 25 euro, maar ook van 50 en zelfs 100 euro. Op deze manier ontvangt een horeca-eigenaar een bedrag waarmee hij onder meer aan zijn vaste lasten - huur, gas, water, elektra of andere maandelijkse zaken - kan voldoen. Met dit initiatief proberen we te voorkomen dat een kroeg of eetcafé voor altijd zijn deuren moet sluiten. En wanneer de coronacrisis over is, kun je je bon verzilveren en zal een biertje nog lekkerder smaken. Een win-win voor alle betrokken partijen.”
Lees ook
Moeilijke tijd
Ronald Landa, net als Smits initiatiefnemer van www.steundehorecal.nl, vult aan: “Iedereen heeft zijn of haar favoriete horecagelegenheid. In deze moeilijke tijd voor iedereen, en de horeca in het bijzonder, hebben wij belangeloos onze technische know-how en marketingkwaliteiten ingezet om getroffen ondernemers te steunen. Op deze manier willen we bewerkstelligen dat iedereen na de crisis weer in zijn of haar favoriete gelegenheid kan komen.”
Cijfers geven aan dat van alle Nederlanders ongeveer 50% minimaal een keer in de maand buiten de deur eet en zo’n 32 euro per persoon uitgeeft. Smits: “Cafés worden frequenter bezocht, en daar geven Nederlanders nog meer uit. Dus met dit in het achterhoofd hopen we dat iedereen de ruim 80.000 horecabedrijven in Nederland op deze manier zal steunen.”
Inschrijving geopend
Vanaf heden kunnen horecaondernemingen zich registreren via steundehoreca.nl. Eenmaal aangemeld, kunnen ze hun deelname aan het platform met vrienden, kennissen en hun klantenkring(en) delen. Smits sluit af: “Daarnaast is het aan iedereen – buurman of vaste klant – om zich van zijn beste klant te laten zien en in groten getale waardecheques aan te schaffen."