Inloggen op Mijn Biernet

Geen account? Registreren

Login probleem? Reset je wachtwoord

Delen

Nederlands Bieronderzoek 2022 | Verantwoord bier drinken

Volgen

Blijf altijd op de hoogte

Nederlands Bieronderzoek 2022: steeds verantwoorder genieten

24 oktober 2022 om 14:48

Nederlandse Brouwers heeft het Nationaal Bieronderzoek 2022 gepubliceerd. De Nederlandse bierdrinker drinkt steeds verantwoorder en de bierconsumptie is weer op het niveau van vóór de coronapandemie.

Vijf bieren in merklozen glazen
Nederlandse brouwers logo
Drie verschillende soorten bier in glazen

Nationaal Bieronderzoek

De bierdrinker waardeert de kwaliteit, het vakmanschap en de gezelligheid die de biersector brengt. Steeds vaker zijn het alcoholvrije en laag alcoholisch bieren die worden gedronken. De verhoging van de verbruiksbelasting op alcoholvrij bier wordt dan ook niet gewaardeerd door vele bierdrinkers (44%). Twee op de drie bierdrinkers vinden dat de overheid trots op de Nederlandse biersector moet zijn. Uit de bierverkopen over de eerste 9 maanden van dit jaar blijkt dat de verkopen met 13% zijn gestegen ten opzichte van vorig jaar.

Meer bierverkoop horeca

Jaarlijks doet Nederlandse Brouwers samen met marktonderzoeksbureau Ruigrok onderzoek naar de consumptie en beleving van bier onder Nederlandse bierdrinkers. Uit het onderzoek blijkt dat meer Nederlanders genieten van een lekker glas bier. Het aantal Nederlanders dat bier drinkt is t.o.v. vorig jaar met ruim 3% gestegen.

Deze ontwikkeling zien we ook terug in de ontwikkeling van de bierverkopen. Zowel het 3e kwartaal van dit jaar als de periode januari tot en met september zijn veel beter dan vorig jaar. De markt is zelfs gegroeid ten opzichte van het pre-COVID-19 jaar 2019.

De totale verkopen zijn ten opzichte van 2021 gestegen met 13,4%. Nu de horeca weer volledig open is en niet te maken heeft met een lockdown, zijn de bierverkopen in de horeca gestegen met ruim 110%. Nu de mensen weer veel vaker de horeca opzoeken om te genieten van hun bier, wordt er thuis minder geconsumeerd. De thuisverkoop is met 6% gedaald.

Bierconsumptie 2022 vergeleken met 2019 en vorig jaar

Door twee hele goede zomermaanden zijn de bierverkopen in het 3e kwartaal met ruim 14% gestegen ten opzichte van vorig jaar. Ten opzichte van het pre-Covid jaar is er een stijging met bijna 3%.

Bierconsumptie thuis en in de horeca 2022 vergeleken met 2021 en 2019

Meer verantwoord

Pils is nog steeds het meest gedronken bier maar het aandeel loopt wel iets terug. Speciaalbier is onverminderd populair. Een stijgende lijn in consumptie zien we ten opzichte van 2020 bij alcoholvrij en alcoholarm bier. De afgelopen twee jaar is de consumptie van alcoholvrij bier met 7% en die van alcoholarm met 5% gestegen.

Alcoholvrij bier van Affligem en Bavaria De helft van de bierdrinkers drinkt graag alcoholvrij en -arm bier op het terras. In vergelijking met 2019 wordt het ook vaker bij de borrel thuis gedronken. Speciaalbier wordt bij voorkeur thuis bij de borrel en op het terras in de horeca gedronken. En pils blijft het meest gedronken bier tijdens feestjes en nu de terrassen weer open zijn, in de horeca.

Fred Teeven, voorzitter Nederlandse Brouwers: "Eigenlijk is het heel wrang om te constateren dat juist wat Nederlanders verantwoord en lekker vinden, door de overheid duurder wordt gemaakt. De groeiende populariteit van alcoholvrij en –arm bier wordt door het kabinet bestraft met een forse verhoging in 2023 van de verbruiksbelasting op dat bier. Daarnaast gaat met ingang van 2024 het systeem veranderen waarmee accijns op bier wordt geheven. Volgens ons leidt dit tot een accijnsverhoging met gemiddeld 5%. Vooral speciaalbieren gaan hierdoor in 2024 duurder worden."

Lees ook

Ongezonde verhoging verbruiksbelasting

Ondanks dat veel bierdrinkers (40%) positief staan tegenover een suikerbelasting, vindt 44% dat alcoholvrij bier hier niet onder moet vallen. 20% staat er wel positief tegenover. Een grote groep (47%) van de bierdrinkers die negatief tegenover suikerbelasting op alcoholvrij bier staan, vindt dat alcoholvrij bier vooral een aantrekkelijk alternatief voor bier met alcohol moet zijn. De invoering van een suikerbelasting, en de daaraan voorafgaande verhoging van de verbruiksbelasting, gaat zijn weerslag hebben op het drinken van alcoholvrij bier. Een kwart verwacht minder alcoholvrijbier te gaan drinken. Een substantieel deel daarvan (36%) verwacht zelfs in plaats daarvan weer bier met alcohol te gaan drinken.

Verhoging verbruiksbelasting alcoholvrije dranken "Het kabinet probeert de verhoging van de verbruiksbelasting op o.a. alcoholvrij bier te verkopen als een gezondheidsmaatregel", aldus Fred Teeven. "Het tegendeel is het geval, zo blijkt uit het Nationaal Bieronderzoek. Mensen gaan weer bier, frisdrank en andere alcoholische dranken drinken. Vlak voor de zomer heeft het kabinet de draai gemaakt om alcoholvrij bier niet langer te zien als een essentieel onderdeel van het beleid gericht op het tegengaan van alcoholmisbruik. Het kabinet wil dus alcoholvrij bier niet uitzonderen van meer dan een verdubbeling van de verbruiksbelasting. We roepen het kabinet op om terug te komen op  het eerdere standpunt van de staatssecretaris van VWS om alcoholvrij bier uit te zonderen van deze maatregel als het technisch gezien mogelijk is. Wij hebben laten uitzoeken dat alcoholvrij bier inderdaad heel makkelijk is uit te zonderen. Dus alle reden om recht te blijven doen aan het belang van alcoholvrij in het preventiebeleid. Hopelijk keert het kabinet alsnog op haar schreden terug. Alcoholvrij bier moet vanuit preventieoverwegingen uitgezonderd worden van de verhoging."

Negatief over verhoging verbruiksbelasting

Stimuleren alcoholvrij bier werpt vruchten af

Zeven op de tien drinkers van alcoholvrije/-arme bieren geven aan dat zij, vanwege het huidige aanbod aan soorten en merken alcoholvrij bier, dit vaker kiezen dan 2 jaar geleden. Zo bieden vrijwel alle leden van Nederlandse Brouwers een of meerdere soorten alcoholvrij en/of alcoholarm bier aan. De keuze is in vijf jaar tijd enorm toegenomen.

Bekijk het aanbod alcoholvrij- en alcoholarm bier.

Aanbod alcoholvrij laat mensen vaker kiezen voor alcoholvrij bier

Lucie Wigboldus, directeur Nederlandse Brouwers: "Werd er een aantal jaren geleden nog lacherig gedaan als iemand een alcoholvrij bier bestelde, nu vindt twee op de vijf bierdrinkers dat er standaard in een sportkantine gevraagd moet worden of men bier met of zonder alcohol wil. Dat er altijd alcohol in een bier moet zitten, is dus niet meer vanzelfsprekend.  Het stimuleren van alcoholvrij bier zoals afgesproken in het Nationaal Preventieakkoord, begint zijn vruchten af te werpen. Van bier moet je genieten en het met elkaar gezellig hebben. Daarbij past geen overmatig alcoholgebruik. Alcoholmisbruik moet worden tegengegaan en daarbij hebben wij als brouwers een belangrijke rol te vervullen. Wat ons betreft alle reden om op de ingeslagen weg van het Nationaal Preventieakkoord door te gaan."

Bijna een kwart van de bierdrinkers geeft aan minder alcoholhoudend bier te gaan drinken door het stimuleren van alcoholvrij bier. Zo blijkt uit het Nationaal Bieronderzoek 2022.

Naast dat alcoholvrij en –arm bier vooral ook lekker wordt gevonden, lijken de belangrijkste redenen waarom alcoholvrij en -arm bier wordt gedronken, alles te maken met gezondheid en veiligheid: 50% van de bierdrinkers geeft aan dat zij alcoholvrij drinken omdat ze even geen alcohol willen drinken, omdat ze alcohol in zijn algemeenheid slecht voor de gezondheid vinden (19%) en omdat alcohol en verkeer niet samengaan (49%).

Vertrutting samenleving

Uit het Nationaal Bieronderzoek blijkt dat ruim 40% van de bierdrinkers het goed vindt dat de overheid maatregelen heeft bedacht om ervoor te zorgen dat mensen minder alcohol gaan drinken. De helft van de bierdrinkers vindt dat ook bierbrouwers (veel) aandacht moeten besteden aan het voorkomen van alcoholmisbruik. Opvallend is dat vooral jongeren vinden dat de overheid maatregelen moet nemen (47% van de 18- tot en met 29-jarigen versus 36% van 50- tot en met 64-jarigen), terwijl 65-plussers eerder naar de bierbrouwerijen kijken (54% versus 44% van de 18- tot en met 49-jarigen).

Fred Teeven: "De brouwers nemen verantwoordelijkheid en ik denk dat dit herkend wordt door de bierdrinkers. Ook de brouwers willen dat mensen verantwoord omgaan met hun product en vooral genieten, problematisch alcoholgebruik hoort daar zeker niet bij. Dit komt ook terug in vele campagnes, acties op sport- en studentenverenigingen en uiteraard in het ontwikkelen van heerlijke alcoholvrije alternatieven. Niet voor niets vindt twee op de drie bierdrinkers dat de overheid trots op de Nederlandse biersector moet zijn. Ik vind dat dit kabinet dat best wel eens wat vaker mag laten blijken. Het kabinet lijkt steeds wel heel gemakkelijk mee te gaan met allerlei maatregelen die ik maar samenvat onder vertrutting van een samenleving waarbij eigenlijk geen ruimte is om samen gezellig van een glas bier te genieten. In het najaar komt de staatssecretaris met zijn ‘Alcoholbrief’. Ik vrees dat hij daarin, onder aansturing van de gezondheidsfondsen, komt met allerlei nieuwe beperkingen gericht op het steeds moeilijker maken van het genieten door mensen. Maar ik laat me graag positief verrassen! Wij staan in ieder geval open voor elk gesprek waarin we blijven zoeken naar een goede balans tussen gezondheid en verantwoord genieten."

Bekijk het volledige onderzoek op de site van Nederlandse Brouwers.

Cookie instellingen