Bier en voetbal zijn sinds jaar en dag een goede combinatie. Toch zien we de laatste tijd verschillende trends en ontwikkelingen waardoor dat enigszins verandert.
Dat bier de favoriete drank is van supporters tijdens de wedstrijd is oud nieuws, zo ging er eerder dit jaar bijvoorbeeld 50.000 liter bier doorheen in de kampioenswedstrijd van Ajax tegen Heerenveen. Welk biertje er gedronken wordt, is dan wel weer onderwerp van discussie. Brouwerijen strijden tegen elkaar voor een biermonopolie in de stadions, zo werd Grolsch bijvoorbeeld van de troon gestoten door Heineken in 2017 na maar liefst 21 jaar lang bierleverancier in de ArenA te zijn geweest.
Voetbal en bier gaan dus al een lange tijd samen, toch zien we veranderingen en ontwikkelingen in deze relatie.
De vraag naar specifieke soorten bier wijzigt regelmatig, zo is een witbiertje bijvoorbeeld populairder in de zomer en een bockbier in de herfst en winter. Toch zijn er ook trends te herkennen die minder seizoensafhankelijk zijn, zo is de vraag naar alcoholvrij bier bijvoorbeeld enorm gestegen. Dit heeft ertoe geleid dat alcoholvrij bier inmiddels in bijna elk Eredivisie stadion verkrijgbaar is.
Ook geldt in Nederland het Nationaal Preventieakkoord. Onderdeel daarvan is dat langs de amateursportvelden bijna (eind 2022 allemaal) alle borden met alcoholhoudende reclame verwijderd of vervangen worden door borden met alcoholvrij bier. Tijdens de Champions League zien we overigens nog wel 'gewoon' reclame voor alcoholhoudend bier van Heineken. Dat komt doordat er internationaal andere regels gelden.
Ook het gedrag van de voetbalsupporter verandert constant. Zo kwam socioloog Ramon Spaaij in zijn onderzoek tot de conclusie dat gedrag in het stadion een afspiegeling is van de samenleving. In zijn onderzoeken naar supportersgeweld kwam hij bijvoorbeeld tot de conclusie dat de coronapandemie waarschijnlijk de oorzaak was van toegenomen agressie onder supporters op de tribune.
Doordat supporters zo lang met strenge restricties hebben moeten leven moesten ze volgens Spaaij opnieuw op zoek naar de balans van welk gedrag op de tribune getolereerd wordt. Volgens Spaaij is veel gezien gedrag op dit moment dat supporters bier gooien vanaf de tribune. Of bier gooien om die frustraties te uiten oplucht valt echter te betwijfelen. Een liter bier kost dit jaar gemiddeld €10,85 dus goedkoop is het niet om je biertje richting het veld af te vuren.
Biermerken sponsoren al sinds jaar en dag voetbalclubs en toernooien en trekken daar grove marketingbudgetten voor uit. Heineken besteedde enkele jaren geleden bijvoorbeeld al meer dan 100 miljoen euro aan hun marketing en het Amerikaanse biermerk Bud sloot een deal met Ajax. Bier is binnen de voetballerij daarmee uitgegroeid tot een enorme industrie waar veel geld aan wordt verdiend.
Marketingcampagnes zien we in de voetbalwereld niet alleen terug bij biermerken, ook bookmakers investeren tegenwoordig enorme bedragen in advertenties. Sinds een jaar geleden is de regelgeving rondom sportwedden en het adverteren versoepelt volgens Sander van bookmaker website Bettingbonus.com. Steeds meer mensen zijn hierdoor gaan sportwedden en nemen deze gewoonte mee het stadion in.
Daarbij is onze generatie er een die snel verveeld raakt en dus is het fijn om iets te doen te hebben tijdens de wedstrijd, zeker tijdens een dood spelmoment. Sportwedden is daar volgens Sander uitstekend geschikt voor en verklaart volgens hem dan ook waarom we het sportwedden steeds meer zien in de stadions. Het wedden op sport geeft volgens hem een extra dimensie aan de wedstrijd omdat je geld kunt winnen. Combineer dat gevoel met een goed biertje, de sfeer in het stadion, en de succesformule is compleet.