Amstel Brouwerij was een bierbrouwerij uit Amsterdam (Nederland). Deze brouwerij had 98 bieren in het assortiment.
Type brouwerij
Productiebrouwerij
Aantal biermerken
98
Actief
Nee, in 1972 gesloten (102 jaar actief geweest)
Straat
Mauritskade 11
Postcode
1091GC
Plaats
Provincie
Land
Website
Vestiging van
Overgenomen door
Heineken in 1968
De Beiersche Bierbrouwerij de Amstel is in opgezet in 1870 door de firma De Pesters, Kooy en Co. (directeur Johan Hendrik van Marwijk Kooy ) Amstel is een biermerk van de Amstel Brouwerij. Op 11 juni 1870 werd de eerste steen gelegd van de brouwerij. In 1872 brouwde de Amstel Brouwerij jaarlijks al 10.000 hectoliter pils. Voor de koeling en opslag van het pils werd ijs uit de Amsterdamse grachten gehaald en in speciale dubbelwandige kelders opgeslagen. Aan het eind van de 19e eeuw wordt een koelsysteem uitgevonden en hierdoor worden o.a. brouwerij niet meer afhankelijk van de aanvoer van ijsblokken.
In eerste instantie werd het bier voornamelijk in Amsterdam gedronken. In de beginperiode verkoopt de brouwerij 90% van het geproduceerde bier in Amsterdam. Vooral de bezoekers van de jaarlijkse kermis op de toenmalige Botermarkt (het huidige Rembrandtplein) zijn grote afnemers. In 1873 drinken de kermisgasten zelfs zoveel, dat de brouwerij letterlijk droog komt te staan: alle voorraden raken op en Amstel kan gedurende drie weken geen bier meer leveren. Later werd het bier over heel Nederland verkocht en in 1883 werd er voor het eerst Amstel bier naar het Verenigd Koninkrijk en naar het voormalige Nederlands-Indië geëxporteerd.
Omstreeks 1886 is de brouwerij de grootste brouwerij van pils in Amsterdam. Heineken, dat eerder in Amsterdam startte, is de grote concurrent. Een pilsoorlog ligt op de loer. In de concurrentiestrijd verlaagt Amstel in 1887 de prijs van een liter bier naar 8 cent, terwijl een liter Heineken Bier 13 cent kost. Heineken reageert door een goedkoper bier uit te brengen onder de naam 'Gerst nr. 2'. Daardoor stijgt de verkoop enorm. Enkele jaren later slaat Amstel weer terug met een aanzienlijke prijsverlaging in het noorden van het land. Heineken moet wel meedoen. Maar later gaan Heineken en Amstel samenwerken. In de jaren twintig vormen ze samen met Brouwerij Oranjeboom "De Driehoek". Gezamenlijke belangen wegen blijkbaar zwaarder dan concurrentie-overwegingen. Van de prijzenoorlogen wordt uiteindelijk niemand beter, ze hebben alledrie last van de hoge bieraccijns en van de teruglopende kwaliteit van de benodigde bier-ingediënten.
In 1892 werd de naam omgezet in een naamloze vennootschap. In 1915 was de productie van Amstel vertwintigvoudigd en in 1926 nam Amstel een derde van de totale Nederlandse bierexport voor zijn rekening. In 1941 nam Amstel, samen met Heineken, het kapitaal van de Amsterdamse brouwerij Van Vollenhovens Bierbrouwerij aan de Hoogte Kadijk over. Deze laatste brouwerij werd 1961 gesloten.
In 1926 komt eenderde van de gehele Nederlandse bierexport voor rekening van Amstel. In 1937 introduceert de brouwerij de 'Amstel Stoop', een biercontainer met een inhoud van 10 liter voor thuisgebruik. Door de Tweede Wereldoorlog daalt de export sterk, maar al snel daarna groeien Amstels belangen in het buitenland weer spectaculair. Al in 1946 exporteert Amstel bijna de helft van de totale Nederlandse bieruitvoer.
In 1954 begon Amstel met de bouw van een brouwerij in Suriname. Een jaar later was Amstel de eerste Nederlandse brouwerij die bier in blik exporteerde. In die tijd bedroeg de totale export van Amstel bier 101.000 hectoliter per jaar. In 1958 produceerde een aan Amstel gelieerde brouwerij in Jordanië haar eerste bier. Net als bij de brouwerij in Suriname, zijn brouwmeesters van Amstel ter plekke aanwezig om de kwaliteit van het bier te garanderen.
In 1960 werd de derde aan Amstel gelieerde brouwerij geopend. Dit was de Antilliaanse brouwerij op Curaçao. Twee jaar later startte de productie van Amstel bier onder licentie door de Almaza brouwerij in Libanon. In 1963 begon men met de bouw van nieuwe brouwerijen in Puerto Rico en Griekenland. Hoewel er dus steeds meer Amstel Bier geproduceerd wordt door lokale brouwerijen overzee, blijft de export vanuit Nederland ook groeien. Meer dan eenvijfde van het totale in Nederland geproduceerde volume is bestemd voor export naar ongeveer 120 landen over de hele wereld.
In 1964 introduceert de brouwerij in Nederland de zogenaamde fliptopper, een speciale flesdop die zonder hulpmiddelen met de hand kan worden geopend.
In 1968 wordt de volgende mijlpaal bereikt: de Amsterdamse concurrent Heineken lijfde Amstel in. De grootste twee brouwerijen van Nederland worden samengevoegd tot één bedrijf. Daarmee versterken ze niet alleen hun posities op de thuismarkt, maar vooral ook op internationaal gebied. Bij één onderneming worden nu twee merken gebrouwen, elk met zijn specifieke eigenschappen en zijn eigen afnemers. Na het samengaan van Heineken en Amstel krijgt het Amstel-merk een nieuwe impuls en een eigentijds gericht. De brouwerij aan de Mauritskade werd gesloopt. Alleen het hoofdkantoor uit 1930, nu onderdeel van de Hogeschool van Amsterdam, is blijven staan.
In 1980 werd de brouwerij aan de Stadhouderskade gesloten en werd de productie in Nederland in zowel Zoeterwoude (pils) als 's-Hertogenbosch (speciale bieren, bijvoorbeeld Amstel bock) voortgezet.
Amstel Brouwerij heeft 30 overnames gedaan. De eerste overname door Amstel Brouwerij werd gedaan in 1864 (Bierbrouwerij De Hooiberg) en de laatste in 2012 (Cidrerie Stassen). Bekijk hieronder de lijst met alle overnames door Amstel Brouwerij.
Bekijk de volledige lijst met overnames
Zie minder overnames
Heineken en Max Verstappen vragen aandacht voor verantwoord alcoholgebruik
Heineken en Max Verstappen benadrukken verantwoord rijden met de nieuwe Player 0.0 game, als onderdeel van de 'When You Drive, Never Drink' campagne.
Heineken halfjaarcijfers 2024: bescheiden groei
Heineken heeft in de eerste helft van 2024 meer omzet en winst gemaakt, maar de resultaten bleven achter bij de verwachtingen. Onder andere het weer speelde de brouwer parten.
Corona opnieuw het meest waardevolle biermerk ter wereld
Corona is opnieuw het meest waardevolle biermerk ter wereld. Vorig jaar was dat Heineken, maar in 2024 is Corona Extra terug aan de top.
Bekijk alle producten van Amstel Brouwerij die op dit moment te koop zijn.