Heineken is een bierbrouwerij uit Zoeterwoude (Nederland) die is opgericht in 1864. Deze brouwerij heeft 98 bieren in het assortiment.
Ketels te huur
Proeflokaal
Restaurant
Rondleiding
Winkel
Alken-Maes Brouwerij
Stationstraat 2 - Alken
Amstel Brouwerij
Mauritskade 11 - Amsterdam
Bierbrouwerij Affligem
Ringlaan 18 - Opwijk
Bierbrouwerij Mort Subite
Lierput 1 - Kobbegem
Brand Brouwerij
Brouwerijstraat 2 - Wijlre
Voorzieningen: Rondleiding, Proeflokaal
Heineken Amsterdam
Stadhouderskade 87 - Amsterdam
Voorzieningen: Rondleiding, Proeflokaal, Winkel
Heineken heeft in totaal 98 bieren in het portfolio die worden gebrouwen door verschillende bierbrouwerijen.
Voeg nu een bier toe van Heineken!Toon meer merken van Heineken
Toon minder merken van Heineken
De protestantse familie Heineken was afkomstig uit het Noordduitse Bremen, van waaruit twee zoons rond 1750 naar Nederland vertrokken om een theologische opleiding te volgen. Een van hen, Nicolaas, werd ten slotte hoogleraar in de wijsbegeerte in Deventer. De ander, Diedericus, vestigde zich als predikant in Elburg. Een zoon van deze Diedericus, Gerard, vertrok aan het eind van de achttiende eeuw naar Amsterdam, waar hij een goed lopend exportbedrijf van boter en kaas stichtte. Deze Gerard was de grootvader van de grondlegger van het Heineken merk: Gerard Adriaan Heineken.
In 1592 stichtte Weijntgen Elberts, weduwe van een brouwer, in Amsterdam Bierbrouwerij Den Hoyberch en groeide uit tot een van de grootste van Holland. De brouwerij (toen nog gelegen aan de Nieuwe Zijds Voorburgwal) was duidelijk op haar retour toen in 1863 de 22-jarige ondernemer Gerard Adriaan Heineken zijn familie ervan wist te overtuigen dat het bierbrouwen een grote toekomst had. Gerard Adriaan kocht, zelf geen enkele ervaring in het brouwersvak, voor ruim 80 duizend gulden de bekende Amsterdamse brouwerij. In de visie van Gerard Adriaan moest de Stoombierbrouwerij de Hooijberg van de Firma Heineken &Co een zeer rendabele onderneming worden door goede en constante kwaliteit te leveren en door te exporteren.
Hij richtte dit bedrijf toen in voor de productie van het bovengistende Engelse ale bier. Dit bier was in de eerste plaats bedoeld voor de export, maar hiermee werd weinig succes behaald. Daar de binnenlandse afzet boven verwachting was werden er toch goede resultaten geboekt. De Hooiberg moest echter in 1865 uit kijken naar een nieuwe vestiging omdat Nieuwe Zijds Voorburgwal gedempt zou worden.
Heineken ging, in verband met de verplaatsing en daarmee opdoemende mogelijkheden tot uitbreiding, zich richten op de Duitse methoden van bierbereiding. Hij deed dit waarschijnlijk onder invloed van de successen van het 'Beijersche bier' in ons land.
De gloednieuwe brouwerij, geopend in 1867, produceerde aanvankelijk nog Ale maar al na een half jaar reisde Heinekens' procuratiehouder naar verschillende Duitse steden om er brouwerijen en machinefabrieken te bezoeken voor de verdere inrichting van de onderneming.
De eerste Heineken brouwerij bevondzich aan de Stadhouderskade 87 in Amsterdam. Deze locatie diende tussen 1867 en 1988 als brouwlocatie. Bezoek de pagina over Heineken aan de Stadhouderskade voor meer informatie. Een deel van het enorme brouwerijterrein van destijds wordt immer nog gebruikt door Heineken. In 2001 werd op deze plek de Heineken Experience geopend.
De procuratiehouder contracteerde er ook de 22 jarige Duitse brouwmeester Wilhelm Feltmann jr., die in de Nederlandse brouwwereld een belangrijke rol als stimulator van vernieuwingen zou spelen. Na zijn middelbare schoolopleiding heeft hij enige tijd rondgetrokken om zich bij diverse brouwerijen in ondermeer Silezië, Bohemen en Frankfurt am Main verder te bekwamen. Tijdens een rondreis namens Heineken raakte hij goed bekend met onder andere Gabriël Sedlmayer, de brouwer uit München en innovator op het gebied van de bierbereiding.
In het eigen laboratorium slaagde een leerling van Louis Pasteur, Dr. Elion, er in 1886 als eerste in Nederland in om een eigen reincultuur af te scheiden, de zo karakteristieke zuivere A-gist.
Deze gistsoort van uitzonderlijke kwaliteit wordt tot op de dag van vandaag overal ter wereld gebruikt voor het brouwen van Nederlands bekendste biermerk.
De ervaringen op de in de zomer van 1869 gehouden tentoonstelling in het Paleis voor Volksvlijt zijn voor Heineken mogelijk het beslissende argument geweest om over te schakelen op de productie van ondergistend bier.
Dat dit idee al langer leefde blijkt wel uit het aantrekken van Feltmann en dat er al geëxperimenteerd is met de vervaardiging van enkele ondergistende soorten zoals het Dortmunder. Een jaar later werden - zeer vooruitstrevend - de eerste koelmachines geïnstalleerd. De naam veranderde in Heineken's Bierbrouwerij Maatschappij (HBM).
Vanaf begin 1870 ging Heineken & Co onder leiding van Feltmann en met personeel dat voor de helft uit Duitsers bestond, over op de productie van Beiers bier. Het eerste jaar kon het bedrijf daarbij profiteren van het uitbreken van de Frans-Duitse oorlog, die de export van bier uit Duitsland enige tijd ernstig belemmerde.
Naar aanleiding van plannen van de Rotterdamse Brouwerij d'Oranjeboom om ondergistend te gaan brouwen, deed Heineken aan directeur mr. W. Baartz het voorstel om samen te gaan werken. Baartz accepteerde dit voorstel en vervolgens werd er een nv opgericht, waarin Heineken-Amsterdam werd ondergebracht. In 1871 startte de combinatie met het verwezenlijken van een nieuwe brouwerij in Rotterdam.
De statuten van Heineken's Bierbrouwerij Maatschappij nv ontvingen begin 1873 koninklijke goedkeuring. De nv had een aandelenkapitaal van f 1.200.000, dat was verdeeld in 240 aandelen van f 5000. G.A. Heineken en W. Baartz kregen hiervan respectievelijk 166 en 20 aandelen. Heineken-Rotterdam, waar dus eveneens laaggistend werd gebrouwen, startte in het voorjaar van 1874.
Uit het voorgaande zal duidelijk zijn geworden dat de introductie van de ondergistende methode niet alleen wat techniek betrof veranderingen in de brouwnijverheid bracht, maar dat de nieuwe werkwijze ook op financieel gebied de nodige gevolgen had. Geen enkele traditioneel bovengistend werkende brouwerij in Nederland had in de jaren zeventig een kapitaal van meer dan f 100.000. De nieuwe 'Beijersche' brouwerijen startten vaak met investeringen van meer dan een half miljoen. Deze bedragen had men vooral nodig voor de aankoop van stoommachines, koelinstallaties en het bouwen van grote opslagkelders.
Voor de financiering werd vooral bij de grotere bedrijven vaak, maar niet altijd, gekozen voor de nv-vorm. Na de Koninklijke Nederlandsche Beijersch Bierbrouwerij en de hbm volgden ondermeer in 1882 de in Den Haag gevestigde Zuid-Hollandsche Bierbrouwerij (zhb), terwijl acht jaar later ook de Amstelbrouwerij een nv werd met een kapitaal van f 1.200.000. Van de ongeveer 540 brouwerijen die er in 1890 in Nederland waren, hadden er tien de nv-vorm.
De goede kwaliteit van het bier en het scherpe zakelijke instinct van Heineken deden het bedrijf groeien als kool. In de loop der jaren werden vele brouwerijen (waaronder De Sleutel en Van Vollenhoven) overgenomen en exportmarkten ontgonnen.
Eind jaren twintig van de twintigste eeuw begon Heineken op grote schaal met de export van haar bier. Het Verre Oosten viel in de jaren dertig voor de Hollandse drank. Na de drooglegging van de Verenigde Staten veroverde Heineken ook dit land (Bij de internationale ontwikkeling van Heineken speelde de export naar de "States" een belangrijke rol. Heineken was in 1933 de eerste brouwerij, direct na de opheffing van de Drooglegging, die naar dit land weer bier exporteerde. Snel werd Heineken het grootste importbier van de Verenigde Staten). De export naar de Afrikaanse markt werd in samenwerking met het lokale bedrijfsleven opgezet in de jaren veertig en vijftig.
Alfred Henry (Freddy) Heineken (1923-2002) heeft Heineken als brouwerij en internationaal biermerk uitgebouwd. Hij was de kleinzoon van Heineken oprichter Gerard Adriaan Heineken. Freddy kwam op zijn achttiende in dienst van Heineken (in 1941). De directie van Heineken was niet bijzonder over hem te spreken en hij werd als verkoopmanager naar de VS gestuurd, waar hij veel kennis over marketing en reclametechnieken opdeed.
In 1971 werd Freddy Heineken voorzitter van de Raad van Bestuur en in deze functie zorgde hij voor een flinke internationale expansie van het Nederlandse bierimperium. Toen hij 1989 terugtrad, was Heineken uitgegroeid tot een wereldwijd bekend en succesvol biermerk.
Weetje: Wist je dat de letters 'e' in het logo van Heineken door Alfred Heineken zelf een stukje naar achter zijn gedraaid? Dat zorgde voor een 'lachende e' en zo voor een vriendelijke uitstraling.
Eind 1958 werd in Den Bosch een nieuwe brouwerij geopend. Daar wordt tegenwoordig hoofdzakelijk het donkere exportbier, blikbier, Wieckse en Desperados geproduceerd. In 1968 kwam de fusie met Amstel, tot dan toe de grootste concurrent, tot stand. Ten tijde van de fusie met Heineken was Amstel bier in 120 landen over de hele wereld verspreid te koop.
Er vallen meerdere biermerken onder Heineken. Bijvoorbeeld Amstel, Brand, Wieckse, Jillz en Strongbow zijn eigendom van de Nederlandse brouwerij. Inmiddels is Heineken in meer dan 170 landen verkrijgbaar. Het is een van de grootste brouwers ter wereld, met ruim 130 brouwerijen in meer dan 70 landen. De belangrijkste internationale merken zijn Heineken en Amstel.
Na de fusie opende men in 1975 een gigantisch groot nieuw brouwerij-complex in Zoeterwoude, waar ook het hoofdkantoor is ondergebracht. Per jaar wordt daar ruim een miljard liter bier gebrouwen. Om de enorme omvang ervan te illustreren een paar cijfers. In de bottelarij worden per uur ruim 500.000 flesjes schoongemaakt, afgevuld, gesloten, geëtiketteerd en verpakt, waarbij er na iedere handeling controle plaatsvindt.
De belastinginspecteur heeft een eigen kantoor in het complex en int er miljoenen aan accijnzen per week. Bij Heineken Zoeterwoude werken ruim 2000 mensen. Na de sluiting van de Amsterdamse Amstel Brouwerij in 1980 vindt de productie van het bier van dit merk plaats bij de brouwerijen in Zoeterwoude en Den Bosch (6 miljoen hectoliter). Hoewel beide biermerken uit dezelfde brouwerijen komen, worden beide volgens de eigen receptuur gebrouwen en is er dus een verschil in smaak.
De uitbouw ging in de loop der jaren gestaag door. Vanaf de jaren zeventig bouwde het concern aan de uitbouw van de Europese- en Latijns Amerikaanse markt door middel van meerderheidsbelangen in enkele bekende brouwerijen Een verdere expansie verwacht Heineken de komende Jaren in Oost-Europa en Azië. Ook in Nederland heeft Heineken zich in die jaren op het overnamepad begeven en tot het concern behoren nu ook Brouwerij de Ridder in Maastricht (1982 ) en Brand Bierbrouwerij BV in Wijlre (1989).
De Britse bierbrouwer Scottish & Newcastle (S&N) stemt in 2008 in met een overname door de branchegenoten Heineken en het Deense Carlsberg. Heineken en Carlsberg bieden 800 pence per aandeel in contanten, ofwel 7,8 miljard Britse pond (10,4 miljard euro). Na de overname van Scottish & Newcastle met o.a. de Belgische Brouwerij Alken-Maes (2008) wordt de Fransman Pascal Gilet de nieuwe topman van Heineken-dochter Brouwerij Alken-Maes.
Heineken heeft 30 overnames gedaan. De eerste overname door Heineken werd gedaan in 1864 (Bierbrouwerij De Hooiberg) en de laatste in 2012 (Cidrerie Stassen). Bekijk hieronder de lijst met alle overnames door Heineken.
Bekijk de volledige lijst met overnames
Zie minder overnames
Heineken en Max Verstappen vragen aandacht voor verantwoord alcoholgebruik
Heineken en Max Verstappen benadrukken verantwoord rijden met de nieuwe Player 0.0 game, als onderdeel van de 'When You Drive, Never Drink' campagne.
Heineken halfjaarcijfers 2024: bescheiden groei
Heineken heeft in de eerste helft van 2024 meer omzet en winst gemaakt, maar de resultaten bleven achter bij de verwachtingen. Onder andere het weer speelde de brouwer parten.
Corona opnieuw het meest waardevolle biermerk ter wereld
Corona is opnieuw het meest waardevolle biermerk ter wereld. Vorig jaar was dat Heineken, maar in 2024 is Corona Extra terug aan de top.
Bekijk alle producten van Heineken die op dit moment te koop zijn.
Heineken Ellipse bierglas
Glazen
€ 19,99
Het Verhaal Van Ons Bier
Boeken
€ 7,90
15 jun 2024
15 jun 2024
15 jun 2024
23 feb 2024